Jak podpiąć narzędzia do śledzenia Google za jednym zamachem?
Być może zastanawiasz się, dlaczego korzystanie z wszelkiego rodzaju narzędzi analitycznych jest ważne dla Twojej firmy. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, analizy dostarczą wielu ważnych informacji, które mogą pomóc w ulepszeniu Twojej witryny i jej sukcesu.
Z pomocą przychodzi Google i jego pakiet narzędzi do śledzenia. W tym wpisie przedstawię jak bardzo prosto podpiąć narzędzia do śledzenia Google takie jak Google Tag Manager, Google Analytics i Search Console.
Zacznijmy od krótkiego wstępu jakie możliwości ma każdy z nich.
Google Tag Manager
Google Tag Manager to bezpłatne narzędzie, które pozwala zarządzać i wdrażać tagi marketingowe (fragmenty kodu lub piksele śledzące) w Twojej witrynie (lub aplikacji mobilnej). Dzięki niemu specjaliści ds. Marketingu mają swobodę dodawania, edytowania lub usuwania znaczników pomiarowych bez kodowania, a w dodatku wszystko można kontrolować z jednego miejsca!
Za pomocą Google Tag Manager zaimplementujemy między innymi:
- Kod monitorujący Google Analytics
- Pixel Facebooka
- Remarketing Google Ads
- Śledzenie konwersji
Google Analytics
Bezpłatna usługa do analityki internetowej, która pozwala analizować szczegółowe informacje na temat odwiedzających witrynę.
Na podstawie zebranych danych możesz łatwo kształtować strategię sukcesu swojej firmy.
Google Analytics przechowuje dane o użytkownikach (takie jak płeć, wiek, lokalizację, urządzenie, z którego korzystają czy zainteresowania), ale też dane o ich zachowaniu w witrynie.
Z pomocą Google Tag Manager możesz skonfigurować cele dla swojej witryny (np. przesłanie formularza) i śledzić jaki procent użytkowników je spełnia. W połączeniu z Search Console możesz skutecznie śledzić pozycję swojej witryny w wyszukiwarce i badać, które podstrony cieszą się największym zainteresowaniem
Google Search Console
Google Search Console to zbiór narzędzi i zasobów, które pomagają właścicielom witryn, webmasterom, marketerom internetowym i specjalistom SEO monitorować wydajność witryn w indeksie wyszukiwania Google.
Funkcje obejmują informacje na temat wyglądu wyszukiwania, ruchu związanego z wyszukiwaniem, aktualizacji statusu technicznego, danych indeksowania i dodatkowych zasobów edukacyjnych.
Jak podpiąć narzędzia do śledzenia Google za jednym zamachem?
Z powyższych informacji można wywnioskować, że te trzy narzędzia to absolutna konieczność dla każdego biznesu, który chce rosnąć w Internecie. Dobrą informacją jest to, że można podpiąć narzędzia do śledzenia Google dosłownie w 10 minut!
Oczywiście zakładając, że masz już gotową stronę, która czeka na odpalenie 🙂
Tip: Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, polecam przygotować sobie arkusz kalkulacyjny Excel lub Google Sheets, w którym zamieścisz wszystkie dane do logowania w hostingu czy w panelu WP. Dzięki temu oszczędzisz dużo czasu na szukaniu haseł.
Zaczynamy od Google Tag Manager
- Wpisz w wyszukiwarkę Google Tag Manager i przejdź do serwisu
- Zaloguj się do swojego konta Google
- Utwórz nowe konto
- Uzupełnij dane
Nazwa konta może być odpowiednikiem Twojej firmy, a kontener przypisz do nazwy strony www, którą będziesz obsługiwać. Jedno konto może mieć kilka kontenerów, czyli np. w przypadku, gdy masz kilka firm/stron możesz je obsługiwać z poziomu jednego konta, ale załóż im osobne kontenery.
Po zaakceptowaniu warunków zostaniesz przeniesiony do kokpitu GTA, w którym znajdziesz informację o konieczności wklejeniu kodu do witryny. To będzie jedyna sytuacja, kiedy konieczne będzie majstrowanie z kodowaniem.
Aby dodać kod GTA do witryny mamy kilka opcji:
Edycja plików motywu
- Za pomocą FTP (do tego konieczny jest klient FTP i edytor tekstowy)
- W edytorze plików w panelu (Kokpit WP > Wygląd > Edycja Motywu).
W obu przypadkach musisz odnaleźć plik główny nagłówka. Najprawdopodobniej będzie się on nazywać header.php
W pliku header.php odnajdujesz znacznik </head> i zaraz przed nim wklejasz pierwszy kod podany w GTA
W tym samym pliku odnajdujesz znacznik <body> i zaraz pod nim wklejasz drugi kod. Oba kody powinny zostać wklejone w sposób, jak na poniższym obrazku.
Uważaj, żeby tagi </head> i <body> były “zamknięte, czyli pozostawały pomiędzy nawiasami <>.
Pamiętaj, że w ten sposób osadzasz kod w plikach motywu, dlatego każdorazowa aktualizacja, lub zmiana motywu będzie wymagała ponownego wklejenia kodu.
Za pomocą dedykowanej wtyczki
Nie jestem fanką przepychania stron wtyczkami, dlatego osobiście nigdy nie korzystałam z tego rozwiązania. Jednak wydaje się ono być mniej skomplikowane niż edytowanie kodu w plikach.
Aby wkleić kod GTA za pomocą wtyczki wystarczy, że przejdziemy do panelu z wtyczkami i klikniemy “dodaj nową”. Następnie wpisujemy w wyszukiwarkę Google Tag Manager i wybieramy jedną z nich.
Moja propozycja to Header Footer Code Manager, która jest bardziej uniwersalna, a za jej pomocą możemy wklejać kody na całej witrynie, ale też na niektórych podstronach, co może czasem okazać się przydatne.
Instalujemy i aktywujemy wtyczkę, następnie przechodzimy do ustawień. W menu bocznym kokpitu powinien być już widoczny skrót.
Klikamy Add New i przechodzimy do konfiguracji.
Uzupełniamy nazwę wpisując np. Google Tag Manager Header, następnie wklejamy pierwszą część kodu w przeznaczone do tego miejsce. Zapisujemy i postępujemy adekwatnie z drugim kodem, zmieniając lokalizację na footer.
Kod powinien być już aktywny na naszej stronie!
Dobrą wiadomością jest fakt, że w Ultra Theme wklejanie kodu do sekcji <head> i <body> jest wbudowaną funkcjonalnością. Aby wkleić kody GTA w Ultra Theme należy wybrać:
Themify Settings > General > Header Code, a następnie Footer Code
Zaimplementowany kod wyglądać będzie tak:
Konfiguracja konta Google Analytics
Aby przejść do konfiguracji konta Google Analtics podejmujemy następujące kroki:
- W nowej karcie wpisujemy w wyszukiwarkę Google Analytics
- Logujemy się do swojego konta Google
- Przechodzimy do administracji i dodajemy konto
- Uzupełniamy dane zgodnie z poleceniami
- Otrzymujemy kod monitorujący, który wygląda tak:
Kod ten można później odnaleźć w Administracja > (środkowa kolumna) Informacje o śledzeniu > Kod Śledzenia
Kopiujemy ten kod i wracamy do Google Tag Manager.
Jesteśmy w obszarze roboczym Google Tag Manager, więc klikamy Dodaj Nowy Tag, a następnie uzupełniamy:
- Nazwa – Google Analytics [Kod Monitorujący]
- Konfiguracja tagu – klikamy, następnie z rozwijanej listy wybieramy Google Analytics – Universal Analytics
- Typ śledzenia – zostawiamy Wyświetlenia Strony
- Ustawienia Google Analytics – z rozwijanej listy wybieramy Nowa Zmienna, następnie przechodzimy do konfiguracji tej zmiennej:
- Nazwa – Kod Monitorujący [MojaStrona.pl]
- Identyfikator śledzenia – Wklejamy kod śledzenia z panelu Google Analytics.
- Resztę zostawiamy bez zmian i zapisujemy.
Po powrocie do Konfiguracji Tagu musimy uzupełnić jeszcze jedno miejsce – Uruchamianie reguł.
- Klikamy Wybierz regułę
- Zaznaczamy All Pages
- Zapisujemy tag
To jeszcze nie wszystko. Teraz musisz opublikować wersję kontenera. Nie zapomnij o tym, bo ja na początku często dziwiłam się, dlaczego moje tagi nie działały, a przyczyną tego było pominięcie właśnie publikacji wersji.
Tak więc:
Będąc ponownie w panelu głównym GTA, w prawym górnym rogu klikamy PRZEŚLIJ, następnie uzupełniamy informacje o dokonanych zmianach i publikujemy.
Teraz możemy wrócić do Google Analytics i wysłać ruch testowy.
Ruch testowy wyślesz z tego samego miejsca, w którym znajdziesz swój kod śledzący. Jeśli zostawiłeś otwartą zakładkę możesz to zrobić bardzo szybko.
Search Console
Ostatni krok to instalacja Search Console. Aby uruchomić to narzędzie dla swojej witryny musisz zweryfikować jej własność. Ważne jest abyś zrobił to z tego samego konta Google co uprzednio Google Analytics. Dzięki temu bez problemu połączysz te konta i będziesz mógł skutecznie śledzić swoje wzrosty w wynikach wyszukiwania.
Zaczynajmy więc.
- Otwórz nowe okno i wpisz w wyszukiwarkę Google Search Console
- Kliknij w link do oficjalnej witryny Google, a następnie Rozpocznij.
- Dodaj usługę:
Typ domeny: Usługa – wymaga weryfikacji z poziomu hostingu, za pomocą rekordów DNS. Śledzi wszystkie domeny subdomeny i wersje Twojej witryny.
Polecam przejść tę weryfikację jednak nie jest ona konieczna do połączenia usług Google.
Aby dokonać tej weryfikacji musisz zalogować się do dostawcy swojego hostingu i przejść do konfiguracji DNS. Następnie musisz dodać rekord DNS TXT do swojej domeny i odczekać parę godzin. Po wykonaniu tej weryfikacji druga opcja (Prefiks adresu URL) przejdzie od razu, a narzędzie będzie śledzić wszystkie możliwe opcje Twojej witryny (z www/bez www/http:// i https:// oraz subdomeny).
Zobacz też: Konfiguracja Google Search Console oraz sposoby weryfikacji.
Jeśli jednak na razie chcesz ominąć ten krok, będziesz musiał skorzystać z drugiej opcji weryfikacji, którą jest Prefiks Adresu URL. Przygotuj więc dane logowania do FTP lub do swojego hostingu. Dostęp do plików witryny powinien być również możliwy z poziomu hostingu. Zwykle jest to zakładka “Moje pliki” lub FTP.
Potrzebujesz odszukać folder plików swojej domeny. Najczęściej jest to public_html/nazwa_domeny/ lub /domains/nazwa_domeny/public_html.
Po kliknięciu w katalog domeny powinien ukazać się folder z plikami WordPress. To właśnie tam musisz dodać plik pobrany z Google Search Console.
Przy wyborze drugiej opcji weryfikacji domeny musisz wpisać jej pełną nazwę. Zdecyduj więc, która opcja witryny będzie dla Ciebie najbardziej istotna.
Optymalna wersja domeny nie zawiera www oraz ma aktywny certyfikat SSL Dlatego powinno być to https://mojadomena.pl. Gdy wpiszesz już nazwę swojej domeny wraz z prefiksem pojawi się pole, w którym udostępni się przycisk do pobrania pliku weryfikacyjnego.
Pobierz go, a następnie wgraj do katalogu public_html (lub do katalogu, w którym znajdują się pliki WP) w swojej domenie. Ta weryfikacja powinna zadziałać od razu.
Ostatnim krokiem jest połączenie Search Console i Google Analytics.
Możesz to zrobić w panelu Google Analytics, wybierając:
Administracja > (środkowa kolumna) Wszystkie usługi > Search Console > Połącz z Search Colnsole > Witryna Search Console > Dodaj > Z listy wybierz odpowiednią domenę i kliknij ZAPISZ.
Po polączeniu usług wszystkie statystyki będziesz mógł śledzić w Google Analytics w raportach:
Pozyskiwanie > Search Console
Uff… Proces podpięcia narzędzi śledzenia Google do Twojej strony nie powinien zająć więcej niż 10 min, ale napisanie tego poradnika zajęło trochę dłużej. W związku z tym mam nadzieję, że pomógł Ci on szybko wdrożyć niezbędny pakiet narzędzi Google na Twoją witrynę. Jeśli uważasz, że czegoś brakuje lub coś byś zmienił pisz w komentarzu!